مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب و راه حل آن ها


در این مطلب قصد داریم مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب را که هر مصرف کننده ای ممکن است با آن ها برخورد کرده باشد را در اختیارتان قرار دهیم.

در حقیقت اگر به خوبی از دستگاه تصفیه آب خود نگهداری کنید و اصول محافظت از آن را رعایت کنید، تا سالیان سال برای شما به خوبی کار می کند. در غیر اینصورت با مشکلات زیادی ممکن است روبرو شوید.

لازم است بدانید که مشکلات مربوط به تصفیه آب خانگی فقط نشتی آب نیست.

مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب

در ادامه به پنج مشکل رایج در بین مصرف کنندگان تصفیه آب می پردازیم و راه حل برطرف کردن آن را هم در اختیار شما قرار می دهیم.

بو یا مزه نامطبوع آب تصفیه شده

بو یا مزه نامطبوع آب یکی از بدترین مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب می باشد. در حقیقت این مشکل بسیار آزاردهنده بوده و مصرف کننده نمی تواند از آن چشم پوشی کند.

این مشکل بخاطر جمع شدن لایه نازکی از باکتری ها یا مواد ارگانیک روی سطح یک الی دو فیلتر آب از سیستم تصفیه آب شما می باشد. به همین دلیل، میزان آلاینده ها در آب افزایش پیدا کرده و مزه و بوی آب را نامطبوع می کند.

سریع ترین راه و بهترین راه حل برای این موضوع این است که هر فیلتر آبی که رسوب گرفته را تعویض کنید. بهتر است ممبران تصفیه آب خود را هم چک کنید، اگر مشکل از ممبران باشد، باید سریعا در تعویض آن اقدام کنید.

بعد از انجام این کار متوجه می شود که کیفیت آب چقدر تغییر می کند و مزه و بوی آن بهبود پیدا می کند. لازم است یادآوری کنم که فیلترهای تصفیه آب را باید هر 6 ماه یکبار تعویض کنید و ممبران RO را بسته به مصرف آب، کیفیت آب و کیفیت ممبران خود، هر دو الی سه سال یکبار تعویض کنید.

فشار کم آب دستگاه تصفیه آب

یکی دیگر از مشکلات رایج دستگاه تصفیه آب ، کاهش فشار آب خروجی می باشد. در حالی که قبلا با همچین مشکلی مواجه نبوده اید و فشار آب به صورت استاندرد و بدون مشکل از سیستم خارج می شد. ولی الان فشار آب خروجی کم شده و گاها قطع می شود.

دلیل این امر این است که حجم آب ورودی یا فشار آن کم است. لازم است بدانید که حداقل فشاری که یک دستگاه تصفیه آب RO نیاز دارد تا به خوبی کار کند، بین 40 تا 60 (PSI) می باشد. البته ممکن است این مشکل مربوط به عملکرد مخزن تصفیه آب شما باشد.

مخازن تصفیه آب، عمدتا مخازن تحت فشار هستند. کیسه هوای موجود در مخازن تحت فشار باعث می شود تا آب با فشار و سرعت بیشتری از شیر مصرف خارج شود. هر چند این موضوع به میزان آب موجود در مخزن هم بستگی دارد. هر چه آب بیشتری در مخزن باشد، فشار آب خروجی هم بیشتر می شود.

اگر کیسه هوا نشتی داشته باشد، فشار کافی را به آب درون مخزن وارد نمی کند و همین امر باعث کاهش فشار آب خروجی می شود. گرفتگی کارتریج های فیلتر آب به دلیل وجود رسوبات زیاد در آب ورودی به مخزن، می تواند دلیل سوراخ شدن کیسه هوای مخزن باشد. اگر فیلتر ها مسدود شده اند، آن ها را تعویض کنید.

نویز در شیر خروجی آب

ممکن است سر و صدای عجیب و آزار دهنده ای از شیر خروجی تصفیه آب خود شنیده باشید. مخصوصا بعد از این که فیلترها را تعویض کرده اید. در چنین شرایطی نیاز به تعویض شیر خروجی آب نیست، این مشکل ممکن است یک یا چند دلیل داشته باشد.

  • وجود هوا در سیستم و خروج آن از شیر خروجی آب
  • تغییر فشار آب در سیستم تصفیه آب
  • بسته نبودن شیر مخزن آب به طور کامل

اگر مشکل از شیر مخزن آب نبود، بهتر است که با یک متخصص تماس بگیرید.

نشتی شیر آب، ممبران RO یا سایر فیلترها

اگر نشتی ثابتی در شیر تصفیه آب شما وجود دارد، احتمالا بخشی از دستگاه تصفیه آب شما به خوبی نصب نشده است. برای حل این معضل لازم است که از یک متخصص بخواهید تا سیستم را بررسی کند و قسمت مربوط به این مشکل را مجددا نصب کند و مشکل را برطرف کند.

اگر همین مشکل را در ممبران RO یا سایر فیلترها مشاهده کردید، به احتمال زیاد مربوط به ساییدگی اورینگ موجود در هوزینگ تصفیه آب شما باشد. برای حل این مشکب حتما با یک متخصص تماس بگیرید تا بررسی شود که مشکل مربوط به ساییدگی اورینگ می باشد، یا این که از جای خود در رفته است. ممکن است که هوزینگ هم ترک برداشته باشد.

پر نشدن مخزن تصفیه آب

این مشکل بخاطر این است که فشار آب بسیار پایین است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، حداقل فشار آبی که یک دستگاه تصفیه آب RO نیاز دارد تا به خوبی کار کند بین 40 تا 60 PSI می باشد. اگر فشار آب کمتر از 40 باشد، لازم است که آن را افزایش دهید. این فشار لازم با وجود یک پمپ در دستگاه های تصفیه آب، برآورده می شود. پس ممکن است مشکل از پمپ آب شما بوده و نیاز به تعویض یا تعمیر آن باشد.

احتمال دیگری که وجود دارد این است که ممبران RO شما آسیب دیده باشد. غشای ممبران، کوچک ترین ذرات و میکروب ها را از آب حذف می کند. زمانی که در ممبران گرفتگی ایجاد شود، سرعت فیلتراسیون سیستم تصفیه اب و کیفیت آب کاهش می یابند.

اگر ممبران شما آسیب دیده باشد، بهتر است با تعویض آن از سایر آسیب های پیش رو جلوگیری کنید. لازم است این را هم بدانید که ممبران RO بسته به میزان مصرف، کیفیت آب و کیفیت ممبران شما هر یک الی سه سال باید تعویض شود.

سرویس دستگاه

بوی بد آب تصفیهپر نشدن مخزن تصفیه آبسر و صدای شیر تصفیهفشار کم آب دستگاه تصفیهمزه بد آب تصفیهمشکلات تصفیه آبنشتی شیر آبنشتی فیلتر آب

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *