فیلترهای ممبران به عنوان یک مانع برای جداسازی آلاینده ها از آب عمل می کنند و به خوبی ذرات معلق در آب را از آب حذف می کنند. سیستم های اسمز معکوس (Reverse Osmosis)، اولترافیلتراسیون و نانوفیلتراسیون با وجود این که فرآیند متفاوتی در تصفیه کردن آب دارند، در همگی آن ها از ممبران استفاده می شود.

در ادامه مطلب به صورت کامل تری درباره ممبران صحبت می کنیم.

ممبران تصفیه آب چیست؟

فیلتر ممبران دارای پیکربندی های متفاوتی است. ممبران اسمز معکوس (RO)، ممبران اولترافیلتراسیون (UF) و ممبران نانوفیلتراسیون (NF) همگی فرآیند تصفیه آب را انجام می دهند البته با کمی تفاوت.

نحوه عملکرد فیلتر تصفیه آب ممبران

در ادامه به شرح عملکرد هر کدام از ممبران های نامبرده می پردازیم

ممبران اولترافیلتراسیون

ممبران اولترافیلتراسیون در حقیقت فیلتری است که برای ذرات ریز و رسوبات کارایی دارد. این ممبران می تواند ذرات بزرگتر از 0.025 میکرون را از آب جداسازی کرده و اجازه عبور به آن ها را نمی دهد. ذرات کوچکتر از این 0.025 میکرون از توانایی ممبران اولترافیلتراسیون خارج است.

ممبران نانوفیلتراسیون

ممبران های نانوفیلتراسیون شباهت بسیار زیادی با فیلترهای اسمزمعکوس دارند، با این تفاوت که به خوبی آن ها فرآیند فیلتراسیون را انجام نمی دهند.

ممبران اسمز معکوس (RO)

ممبران های RO با وارد آوردن فشار به غشای ممبران اجازه می دهند تا مولکول های آب از طریق آن عبور کنند. این عمل در اثر فشار آب صورت می گیرد و مواد جامد محلول در آب را به سمت فاضلاب هدایت می کند. همانطور که متوجه شدید، ممبران RO، آب را در دو مسیر هدایت می کند، یکی آبی برای مصرف و دیگری آب دورریز که به سمت فاضلاب (پساب) هدایت می شود.

لازم است بدانید که فیلترهای تصفیه آب ممبران RO، قادر هستند ذرات بزرگتر از 0.0001 میکرون را از آب حذف کنند.

تفاوت ممبران RO و ممبران UF

ممبران RO و ممبران UF کاملا با هم متفاوت هستند. ممبران RO قادر است که مواد جامد محلول در آب را حذف کند در حالی که ممبران UF فقط رسوبات و مواد معلق را از آب حذف می کند. در حقیقت، ممبران RO می تواند مواد جامدی که از ممبران UF گذر می کنند را هم فیلتر کند.

فیلتر ممبران از چه ساخته شده است؟

ممبران از مواد متفاوت و مختلفی ساخته می شود. در اسمز معکوس معمولا از غشای کامپوزیتی با لایه نازک استفاده می شود. پیش از این، ممبران RO از تری استات سلولزی یا CTA ساخته می شد.

از ممبران CTA دیگر فروخته نمی شود. در حقیقت آن ها اولین نسخه از ممبران RO بودند، تلرانس PH پایینی داشتند و علاوه بر این، میزان تولید آب تصفیه آن ها بسیار کم بود.

زمان تعویض فیلتر ممبران

در ممبران های RO بر اساس میزان مصرف آب، کیفیت آب و کیفیت ممبران شما، زمان تعویض آن می تواند متفاوت باشد ولی به عنوان میانگین، هر دو الی سه سال باید برای تعویض آن اقدام کنید.

از آنجایی که ممبران RO وظیفه فیلتر کردن مواد جامد محلول در آب را دارد، این مواد روی سطح ممبران قرار گرفته و راه آن را می بندند و ممبران شما کم کم از کار افتاده می شود، دقت آن پایین می آید و زمان تعویض آن فرا می رسد. اگر از آب نرم استفاده کنید، عمر ممبران شما می تواند تا 5 سال هم افزایش یابد.

ممبران UF را باید هر سال تعویض کنید.

تمیز کردن فیلتر ممبران

برای سیستم های خانگی نیازی به تمیز کردن ممبران نیست، در حقیقت با توجه به این که شما باید هر چند سال یکبار آن را تعویض کنید، تمیز کردن آن مقرون به صرفه نمی باشد. چرا که باید از مواد شیمیایی برای تمیزکردن آن استفاده کنید.

اگر مصر به تمیز کردن آن هستید، بهتر است که از یک متخصص در این زمینه بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

ممبران RO

تعویض فیلتر آبتعویض ممبرانخرید ممبرانسرویس تصفیه آبممبران RO

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *